OndersteuningHet bieden van zorg aan onze leerlingen is altijd in beweging. Op ons kindcentrum werken we volgens de methodiek van handelingsgericht werken (HGW). Het doel van HGW is om op een gestructureerde, planmatige manier te werken aan het verbeteren van het leerproces en het welzijn van kinderen, vooral als er sprake is van specifieke ondersteuningsbehoeften. De onderwijsbehoeften van kinderen staan centraal op ons kindcentrum. Wat hebben kinderen nodig om een bepaald doel te behalen? Denk aan specifieke instructie en feedback, extra leertijd of uitdaging. We streven ernaar om vroegtijdig de kinderen te signaleren die extra aandacht nodig hebben (preventie) en pro-actief interveniëren als dreigt dat deze kinderen een achterstand oplopen. We bieden passende onderwijsarrangementen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (Passend Onderwijs). Hierbij gaan we uit van de verschillende zorgniveaus.
Dit niveau omvat de standaard begeleiding en ondersteuning die elk kind krijgt in de klas. De leerkracht houdt rekening met de verschillende niveaus en leerstijlen van de kinderen en past de instructie en het lesmateriaal aan. Deze basiszorg is bedoeld voor kinderen die geen specifieke extra ondersteuning nodig hebben, maar waarbij wel rekening wordt gehouden met verschillen in tempo, niveau, en behoefte aan uitleg.
Wanneer blijkt dat de basiszorg niet voldoende is, kan een kind extra ondersteuning in de klas ontvangen. De leerkracht biedt dan meer gerichte begeleiding, zoals extra uitleg, aangepaste leerstof, of specifieke hulpmiddelen. Het doel is om deze ondersteuning zoveel mogelijk binnen de reguliere klas te houden, zodat het kind kan blijven meedoen met het reguliere programma. De leerkracht krijgt hierbij vaak ondersteuning van een leraarondersteuner of een onderwijsassistent.
Als een kind met de extra ondersteuning in de klas nog niet genoeg vooruitgang boekt, gaan we over tot extra ondersteuning buiten de klas. Denk aan remedial teaching, speciale trainingen, of begeleiding door bijvoorbeeld een logopedist of een orthopedagoog. Dit niveau vraagt om maatwerk en soms ook om tijdelijk onderwijs buiten de klas. Het plan voor deze ondersteuning wordt vaak opgesteld in samenwerking met het schoolzorgteam en het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Holland Zuid.
Wanneer wij zelf niet meer de juiste zorg kunnen bieden, wordt externe hulp ingeschakeld of wordt een kind doorverwezen naar een gespecialiseerde onderwijsinstelling, zoals speciaal onderwijs. Dit niveau is bedoeld voor kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften die buiten het reguliere onderwijs extra zorg nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan een gespecialiseerde school voor kinderen met gedragsproblemen of ernstige leerproblemen. Dit gaat gepaard met een uitgebreid onderzoek en een indicatiestelling in samenwerking met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Holland Zuid. SchoolzorgteamEen schoolzorgteam is een groep professionals binnen een school (kindcentrum) die zich richt op het ondersteunen van kinderen met verschillende onderwijsbehoeften. Het schoolzorgteam op De Schalm bestaat een intern begeleider voor de PSG en groep 1-2-3 en een intern begeleider voor groep 4-8. Het team biedt extra begeleiding aan kinderen die moeilijkheden ervaren, zoals leerproblemen, gedragsproblemen, emotionele uitdagingen of sociaal-emotionele obstakels. Het doel van het zorgteam is om de leeromgeving zo in te richten dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen, ongeacht eventuele belemmeringen. Zij kunnen hierbij de expertise inzetten van leraarondersteuners, onderwijsassistenten, ambulant ondersteuners, schoolmaatschappelijk werkers, orthopedagogen, logopedisten, fysiotherapeuten en andere specialisten. Kindcentrum-ondersteuningsprofiel (KOP)Een KOP is een document dat scholen in Nederland opstellen om in kaart te brengen hoe zij ondersteuning bieden aan kinderen met verschillende onderwijsbehoeften. Ons KOP is vooral gericht op passend onderwijs en beschrijft welke soorten ondersteuning en begeleiding wij kunnen bieden om een inclusieve leeromgeving te creëren. Het KOP wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld door het schoolzorgteam. Samenvatting KOP De Schalm |
Laatste nieuws |
Agenda |