• Werken bij PIT
  • Ons team
  • Ons motto
  • Vreedzame Schalm
  • Peuterspeelgroep
  • Kinderdagopvang
  • Onderwijs
  • BSO
  • Ondersteuning
  • Inspectie
  • Groep 1-2
  • Groep 3-8
  • Asterisk*
  • Taal Actief
  • Informatiegids
  • Partnerschap
  • Klassenouders
  • Ouderraad
  • Ouderbijdrage
  • Kindcentrumraad
  • Nieuwsberichten
  • Nieuwsbrieven
  • Nieuwsbrieven Vreedzame Schalm
  • Vakantie en vrije dagen
  • Lestijden
  • Verlofaanvraag
  • Gym- en zwemrooster

Groep 3-8

Godsdienst

Op De Schalm gebruiken we de methode Kind op Maandag. De methode is ontwikkeld om kinderen op een eigentijdse en laagdrempelige manier kennis te laten maken met bijbelse verhalen en christelijke waarden, maar ook om hen bewust te maken van andere religies en levensbeschouwingen.

We zingen met de kinderen liederen die zoveel mogelijk aansluiten bij de bijbelverhalen, uit het Liedboek, de bundel Weerklank, maar ook uit liedbundels voor kinderen.

 

Rekenen

In de groepen 3 t/m 8 werken wij met de methode 'Wereld in Getallen'. Deze methode richt zich op het aanleren van rekenvaardigheden bij kinderen van de basisschool, van groep 1 tot en met groep 8. Het doel is om kinderen een stevig fundament in rekenen te geven, met een nadruk op zowel de basisvaardigheden als het toepassen van rekenkundige concepten in de praktijk.

  • Groep 3-4: In deze fase worden de kinderen geconfronteerd met grotere getallen en meer complexe bewerkingen. Er wordt verder gewerkt aan het automatiseren van tafels en het begrip van cijferbewerkingen, zoals vermenigvuldigen en delen.
  • Groep 5-6: De methode biedt uitgebreidere rekenproblemen, zoals het werken met breuken, kommagetallen en verhoudingen. Er wordt ook aandacht besteed aan meetkunde, tijd en verhoudingen.
  • Groep 7-8: In de bovenbouw worden de rekenvaardigheden verder verdiept en worden complexe rekentechnieken aangeleerd, zoals percentages, verhoudingen en rekenen met grote getallen. Er is ook ruimte voor de toepassing van rekenen in wiskundige problemen die de kinderen in de praktijk kunnen tegenkomen.

 

Technisch- en begrijpend lezen

In groep 3 wordt gebruik gemaakt van de methode 'Lijn 3'. Dit is een methode waarmee de kinderen het begin leren van het lezen (aanvankelijk lezen) en alles wat daarmee samenhangt. 'Lijn 3' is een complete taal-leesmethode waarmee de kinderen op een speelse en verantwoorde manier leren lezen.

In de groepen 4 t/m 8 maken we gebruik van de methode ‘Atlantis’. In de leesmethode ‘Atlantis’ draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen snappen daardoor beter waarom ze aan het lezen zijn: ze willen weten hoe een verhaal afloopt of hoe iets in elkaar zit. Dat maakt lezen leuker!

Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. In 'Atlantis' staat leesplezier voorop, worden technisch lezen en begrijpend lezen inéén aangeboden en zijn er veel mogelijkheden tot differentiatie. 

 

Taal en spelling

In groep 3 gebruiken wij voor taal, spelling en aanvankelijk lezen de methode 'Lijn 3'. Dit is een methode waarmee de kinderen het begin leren van het lezen (aanvankelijk lezen) en alles wat daarmee samenhangt. 'Lijn 3' is een complete taal-leesmethode waarmee de kinderen op een speelse en verantwoorde manier leren lezen.

In de groepen 4 t/m 8 gebruiken wij de methode ‘TaalActief’. TaalActief richt zich op alle aspecten van de taal: lezen, schrijven, luisteren, spreken, en spelling. Het doel is om kinderen niet alleen grammaticale en spellingregels aan te leren, maar ook om hun communicatieve vaardigheden te versterken en een brede taalontwikkeling te bevorderen.

 

Wereldoriëntatie en topgrafie

In de groepen 5 t/m 8 werken wij voor wereldoriëntatie met de methode 'Blink'. Deze methode is gebaseerd op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. De 21e-eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken en informatievaardigheden komen uitgebreid aan bod.

Per jaar werken de kinderen aan verschillende thema's van steeds 5 lessen voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Ook burgerschap komt aan bod in de lessen.

In de aardrijkskundelessen komt topografie voor wanneer dit aansluit bij het thema. De belangrijkste plaatsen worden daarnaast geoefend via de online game TopoMaster.

 

Verkeersonderwijs

Verkeersonderwijs mag ook gezien worden als een uiterst belangrijk vak. Hierbij is letterlijk het welzijn van kinderen in het spel. We gebruiken in de groepen 3 t/m 7 het materiaal dat Veilig Verkeer Nederland hiervoor aanbiedt.

In groep 7 doen de kinderen mee aan het landelijke theoretische en praktische verkeersexamen. Daarvoor wordt het gehele jaar geoefend en krijgen de kinderen ook huiswerk mee.

 

Engels

Wij geven Engels aan groep 1-2 t/m 8. Elke week staat Engels standaard 1 keer op het rooster. De lessen worden gegeven door de eigen leerkracht. We gebruiken hiervoor de methode Join In.

Bij deze methode komen de kinderen letterlijk in beweging en doen ze spelenderwijs allerlei activiteiten met elkaar. In een realistische context werken ze naar concrete eindopdrachten toe, zodat ze echt iets doen met wat ze hebben geleerd. Elke les van Join In heeft een actieve werkvorm, waarbij de kinderen in beweging zijn. Tijdens deze wisselende actieve werkvormen praten ze veel en vaak Engels met elkaar.
Join In staat voor communicatie. Zo is Engels de classroom language, de voertaal in de klas. Onderwerpen komen uit het echte leven, daardoor zien kinderen de functie van de taal in.

Het leerproces van Join In volgt de leeftijdsontwikkeling van kinderen. In de onderbouw leren ze Engels zoals zij ook hun moedertaal hebben geleerd: door te luisteren en hierop te reageren. In de bovenbouw komen hier ook het spreken, lezen en schrijven bij.

 

Gymnastiek

De groepen 3 t/m 8 krijgen gymnastiek in de sporthal De Blokweer van onze vaste gymleerkracht. Volgens een vast rooster worden de groepen gebracht en gehaald.

Om voldoende beweegtijd te geven aan de kinderen wordt er een extra beweegmoment verzorgd door Move Academy.

 

Zwemmen

De zwemlessen worden gegeven in zwembad De Blokweer. Dit gebeurt onder leiding van het zwembadpersoneel, onder verantwoordelijkheid van de leerkracht. In de eerste helft van het leerjaar krijgt groep 4 zwemles, daarna is groep 3 aan de beurt. De kinderen in groep 3 en 4 worden opgeleid voor een erkend a- of b-zwemdiploma. De zwemles vindt plaats onder lestijd.

 

Kunstzinnige vorming

We gebruiken de methode ‘Laat maar zien’ om onze kinderen uit te nodigen om op een creatieve en expressieve manier met kunst en cultuur bezig te zijn. Deze methode richt zich op het ontwikkelen van de kunstzinnige vaardigheden van kinderen, zoals tekenen, schilderen, boetseren en andere vormen van visuele expressie, maar ook op het stimuleren van hun creatieve denkprocessen en zelfexpressie.

Naast onze crealessen hebben we in onze jaarplanning 4 creamiddagen gepland waarop de kinderen groep doorbroken aan de slag met een creaopdracht.

 

We gebruiken de methode ‘123ZING!’ om muziekonderwijs te geven. De methode is gericht op het stimuleren van muzikale ontwikkeling van kinderen van groep 1 tot en met groep 8. "123Zing!" maakt muziekonderwijs toegankelijk en leuk, met een focus op zingen, ritme, melodie en muzikale expressie. De methode is ontworpen om kinderen een brede basis te geven in muziek, waarbij plezier en creativiteit centraal staan.

Naast de muzieklessen die worden gegeven door de eigen groepsleerkracht, verzorgt één keer in de maand onze muziekdocent een actieve en muzikale les in de groepen.

 

Bewegend leren

Op De Schalm vinden we het belangrijk dat kinderen actief leren. Daarom proberen we regelmatig het bewegen te integreren in het leerproces. Iedere maand hebben we een beweegdag! Het idee achter deze aanpak is dat beweging niet alleen goed is voor de fysieke gezondheid, maar ook de cognitieve ontwikkeling van kinderen kan bevorderen. Door lichamelijke activiteit te combineren met leren, worden zowel het lichaam als de hersenen gestimuleerd, wat kan bijdragen aan een betere concentratie, geheugen en motivatie.

Bewegend leren houdt in dat leerlingen actief in beweging zijn tijdens het leren, bijvoorbeeld door het maken van een beweging of het uitvoeren van een fysieke activiteit die gerelateerd is aan de leerstof. Dit kan variëren van eenvoudige oefeningen tot meer uitgebreide activiteiten en kan in verschillende vormen voorkomen:

  • Fysieke activiteit die gekoppeld is aan lesinhoud (zoals het rekenen met stappen of het lezen van teksten terwijl je beweegt).
  • Spelletjes en activiteiten waarbij leerlingen moeten bewegen om een taak of doel te voltooien.
  • Klaslokaalactiviteit waarbij leerlingen letterlijk rond het lokaal bewegen of op verschillende plekken werken om interactief met de lesstof om te gaan.

Bewegend leren in de buitenlucht, bijvoorbeeld door tijdens een les op het plein actief met opdrachten bezig te zijn.

Laatste nieuws

Verzorgen is opvoeden

Meer

Bestuurlijk managementteam compleet

Meer

Meer nieuws

Agenda

Sportdag peuters-kleuters, groep 3-4-5 en groep 6-7-8

15 mei 2025

Hemelvaart, vrije dagen voor alle kinderen

29 mei 2025

Meer agenda

Agenda

  • 15 mei
  • 25 juni

Contact

Kerkstraat 60

2951 GL Alblasserdam

KC T 078-8200033 en
BSO T 078-3030152

info@schalm-alblasserdam.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Missie en visie

Vreedzame school

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

 

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Schalm
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud