• Werken bij PIT
  • Ons team
  • Ons motto
  • Vreedzame Schalm
  • Peuterspeelgroep
  • Kinderdagopvang
  • Onderwijs
  • BSO
  • Ondersteuning
  • Inspectie
  • Groep 1-2
  • Groep 3-8
  • Asterisk*
  • Taal Actief
  • Informatiegids
  • Partnerschap
  • Klassenouders
  • Ouderraad
  • Ouderbijdrage
  • Kindcentrumraad
  • Nieuwsberichten
  • Nieuwsbrieven
  • Nieuwsbrieven Vreedzame Schalm
  • Vakantie en vrije dagen
  • Lestijden
  • Verlofaanvraag
  • Gym- en zwemrooster

Ons onderwijs

Onderwijs in de onderbouw


De ontwikkeling
Als uw kind bij ons op het kindcentrum komt, zal het in de eerste plaats moeten wennen aan het ritme. Bovendien zal het veel nieuwe indrukken opdoen. Wij vinden dan ook dat uw kind in die eerste periode alles eerst moet kunnen en leren verkennen; de hoeken, de materialen, de afspraken en het lesprogramma.

Na die eerste kennismakingsperiode, zullen wij het volgen in zijn ontwikkeling. Dat die ontwikkeling niet voor alle kinderen hetzelfde is, zal duidelijk zijn. Elk kind kan op zijn niveau starten en wordt begeleid in zijn ontwikkeling.

 

Werken rondom thema’s
In onze dagelijkse omgeving gebeurt van alles: het sneeuwt, er wordt een baby geboren of een kind moet naar de dokter. Kinderen worden gegrepen door een gebeurtenis. Ze vinden het heerlijk om op ontdekkingsreis te gaan en alles zoveel mogelijk te onderzoeken, aan te raken, te luisteren, te praten, soms zelfs ruiken of proeven. Kinderen doen allerlei ervaringen op en weten soms niet van ophouden. Deze ervaringen en ontdekkingen van kinderen vinden wij erg belangrijk, mede omdat ze zoveel meerwaarde geven aan onze dagelijkse groepspraktijk, waarin kinderen tot leren komen.

Daarom werken wij in de onderbouw rondom thema’s. Binnen een thema vinden wij het belangrijk om met ankers te werken. Een anker is een krachtige aanleiding om kinderen nieuwsgierig en enthousiast te maken. Zo’n anker kan een gebeurtenis binnen of buiten het kindcentrum zijn, een aantrekkelijk prentenboek of een interessant voorwerp dat iemand heeft meegebracht.

In de groepen 1-2 wordt vanuit vaste routines over en aan een thema gewerkt. In groep 3 en 4 staat het thema centraal in zoveel mogelijk activiteiten.

 

Werken met kernactiviteiten
In de kleutergroepen werken we met deze routines vanuit vaste kernactiviteiten:

  • Godsdienstige vorming                
  • Grote en kleine kring
  • Werken in hoeken en aan de tafel
  • Spel en beweging
  • Muzikale vorming
  • Wereldoriëntatie

In groep 3 en 4 komen daar de afzonderlijke taal-, lees- en rekenlessen bij.

 

Onderwijs in de bovenbouw

De bovenbouw bestaat uit de groepen 5 t/m 8. In de hogere groepen verandert het karakter van het onderwijs. Steeds vaker wordt de lesstof aangeboden in gescheiden vakgebieden. Het streven is om verbanden tussen vakgebieden te zoeken en te benutten, zodat de kinderen niet de indruk krijgen dat bijvoorbeeld geschiedenis slechts verhalen over het verleden zijn.

 

Ontwikkeling
In de bovenbouw wordt uw kind in steeds grotere mate voorbereid op het voortgezet onderwijs. Dit houdt in, dat uw kind meer huiswerk krijgt. En dat er een groter beroep gedaan gaat worden op de zelfstandigheid van de kinderen. Ook horen daar bijvoorbeeld spreekbeurten en/of een boekbespreking bij. Vanzelfsprekend worden de kinderen hierbij begeleid.

 

Dag- en weektaken
Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met (gedeeltelijke) dag- en weektaken. Het is de bedoeling, dat de kinderen in de groep zelfstandig met de weektaak om kunnen gaan. Bij deze manier van lesgeven is het van groot belang dat de kinderen zelfstandig kunnen werken. Zo blijft er tijd over om de kinderen die hulp nodig hebben te kunnen begeleiden.

 

Actief leren
Actief leren is een vorm van leren waarbij kinderen actief betrokken worden bij de leerstof. Dit houdt in, dat kinderen bijvoorbeeld zelf een probleem aandragen, waarna ze zelf actief op zoek gaan naar een oplossing.

De kinderen gaan zelf op zoek naar informatie, werken samen en zijn betrokken. De leerkracht is bij dit proces de begeleider en motivator. En probeert zo veel mogelijk uit de kinderen te laten komen. De evaluatie van zowel de oplossing, als de manier waarop ze tot de oplossing zijn gekomen, is een heel belangrijk leermoment.

 

Laatste nieuws

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Studiedag voor het team

25 juni 2025

Musical groep 8

10 juli 2025 - 19:00 uur

Meer agenda

Agenda

  • 25 juni
  • 10 juli

Contact

Kerkstraat 60

2951 GL Alblasserdam

KC T 078-8200033 en
BSO T 078-3030152

info@schalm-alblasserdam.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Missie en visie

Vreedzame school

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

 

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Schalm
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud