Leerlingvolgsysteem - toetsen
Het leerlingvolgsysteem volgt de ontwikkeling van het kind. Dit doen we door te observeren en door het toetsen van de kinderen. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Observatie-instrument Bosos groep 1-2In groep 1-2 worden de kinderen bij alle activiteiten geobserveerd door de leerkracht.
Wij observeren de zelfbeleving, het zelfbesef en de zelfstandigheid. Hoe gedraagt het kind zich in relatie tot andere kinderen en hoe tot de leerkracht. Hoe is zijn spelontwikkeling en expressieve ontwikkeling. Hoe is de motivatie en betrokkenheid. Hoe is de aandacht- en taakgerichtheid.
Daarin onderscheiden we de grote en de kleine motoriek. We bekijken diverse bewegingen van het kind. Van lopen tot het maken van een koprol en van kralen rijgen tot het voorbereidend schrijven.
Wij observeren de zinsbouw en de articulatie van het kind en observeren ook het auditief geheugen.
Naast de ontwikkeling van de aspecten uit de zes brongebieden observeren wij of het kind kleuren kan herkennen en benoemen, hoe het puzzels maakt en hoe zijn of haar visuele geheugen is. ToetsenVanaf groep 3 nemen wij tweemaal per jaar de Cito-toets af, in januari en juni. De gegevens uit het leerlingvolgsysteem worden o.a. gebruikt bij de advisering voor het vervolgonderwijs. Door gebruik te maken van het Cito-leerlingvolgsysteem volgen wij de kinderen op een manier die kinderen op ons kindcentrum al jaren gewend zijn. De gegevens leveren informatie op die de minister aan het einde van een basisschool wil zien. Als ouder(s) ziet u op vertrouwde wijze wat de ontwikkelingen van uw kind zijn. De kinderen uit de groepen 3 t/m 8 krijgen toetsen op de volgende gebieden:
Sociale en emotionele ontwikkelingVoor de sociale en emotionele ontwikkeling maken we in de groepen 3 t/m 8 gebruik van het programma ZIEN!. De leerkrachten vullen op de computer een lijst in over het welbevinden van ieder kind. Deze gegevens worden verwerkt in het groepsoverzicht. De bevindingen worden besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbespreking. Indien nodig worden ouders uitgenodigd voor een gesprek om de bevindingen en eventuele zorg om de sociale en emotionele ontwikkeling te bespreken. Methodegebonden toetsenNaast de landelijk genormeerde toetsen hanteren wij ook de methode-gebonden toetsen. Toetsen zijn voor ons een middel om te kijken waar uw kind in zijn of haar ontwikkeling is. Ze zijn geen doel op zich. Voortgang volgenElke dag maken de kinderen werk, zowel schriftelijk als mondeling. De resultaten van het werk worden bijgehouden en in het rapport verwerkt. Daarnaast worden de kinderen geobserveerd tijdens het werk om een indruk te krijgen van hun totale functioneren. Ook de opdrachten en inzet die worden gemaakt bij de vakken tekenen, handvaardigheid en muziek worden beoordeeld en komen terug op het rapport. Theoretisch en praktisch verkeersexamenDe kinderen van groep 7 nemen deel aan het verkeersexamen van Veilig Verkeer Nederland. Dit bestaat uit een theoretisch en een praktisch examen. In april nemen de kinderen deel aan de landelijke theoretische verkeersexamen. Wanneer een kind dit niet haalt, mag hij/zij het examen enkele weken later over doen. In mei of juni volgt het praktische verkeersexamen dat door de regionale afdeling van VVN wordt georganiseerd. De kinderen mogen dit praktisch verkeersexamen vooraf oefenen. Enkele weken voorafgaand aan het examenworden de fietsen van de kinderen gekeurd. Zij ontvangen hierbij een formulier met de op- of aanmerkingen over de fiets welke de ouder(s)/verzorger(s) kunnen herstellen. Op de dag van het praktische examen vindt een korte herkeuring plaats. De kinderen mogen alleen meedoen op een goedgekeurde fiets. EindtoetsVanaf 2015 moeten alle kinderen in groep 8 verplicht een eindtoets maken. De toets meet de kennis die de kinderen op gebied van taal en rekenen hebben. De eindtoets is landelijk en objectief. Het is geen examen. Dat betekent dat ons kindcentrum voor alle kinderen een eindtoets moet afnemen. De toets moet jaarlijks in de 2e helft van april door de kinderen worden gemaakt. We hebben gekozen voor de IEP-toets. DrempelonderzoekHet afnemen van een drempelonderzoek wordt alleen gedaan bij kinderen waarvoor specifieke informatie voor het vervolgonderwijs nodig is. De voortgezet onderwijs-adviesgesprekken vinden vóór 1 april plaats. Het leerlingvolgsysteem geeft informatie over de onderwijsjaren en brengt goed in kaart wat de ontwikkeling van een kind is. Dat is over een periode van acht jaar. Uit het LVS en overige informatie van het kindcentrum, kan een goed advies worden samengesteld voor het vervolgonderwijs. |
Laatste nieuws |
Agenda |