• Ons team
  • Onze kracht
  • Vreedzame Schalm
  • Peuterspeelgroep
  • Onderwijs
  • BSO
  • Ondersteuning
  • Inspectie
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Onze groepen
    • Kinderdagopvang
    • Peuterspeelgroep
    • Groep 1-2A
    • Groep 1-2B
    • Groep 3A
    • Groep 3B
    • Groep 4
    • Groep 5A
    • Groep 5B
    • Groep 6
    • Groep 7A
    • Groep 7B
    • Groep 8
    • Asterisk*
    • BSO
  • Taal Actief
  • Informatiegids
  • Partnerschap
  • Klassenouders
  • Ouderraad
  • Kindcentrumraad
  • Vrienden van De Schalm
  • Nieuwsberichten
  • Nieuwsbrieven
  • Nieuwsbrieven Vreedzame Schalm
  • Themabrieven groepen 1-2
  • Overige brieven
  • Coronavirus
  • Vakantie en vrije dagen
  • Lestijden
  • Informatiegids
  • Ouderbijdrage
  • Verlofaanvraag
  • Gym- en zwemrooster

Kwaliteitsontwikkeling

Het kwaliteitsbeleidsysteem is ontwikkeld voor alle kindcentra die vallen onder PIT. Er worden steeds plannen uitgezet voor de komende vier jaar op basis van toetsgegevens, inspectierapporten en recente onderzoeken. U kunt dit vinden op www.transparantbeleid.nl.

Zorg voor alle leerlingen

De leerkrachten worden ondersteund en begeleid in het geven van de juiste zorg aan de leerlingen van zijn groep door de intern begeleider (IB). Er ligt een beleidsplan zorgverbreding. De leerkrachten bekwamen zich voortdurend in het goed formuleren van hulp aan alle kinderen en noteren dit in een groepsplan om vervolgens dit plan uit te voeren met de kinderen. Aan de volgende aspecten wordt continue aandacht besteed:

  • Zelfstandig werken.
  • Begeleiden van actief leren bij kinderen.
  • Werken aan een goed pedagogisch klimaat.

Zelfstandig werken

We hebben hiermee twee aspecten op het oog: doordat kinderen zelfstandig werken, heeft de leerkracht de mogelijkheid kinderen die extra hulp nodig hebben, te begeleiden. De andere kinderen weten wat ze moeten doen, ze kunnen zelfstandig materialen die ze nodig hebben pakken en mogen elkaar helpen om verder te kunnen. Ook worden ze gestimuleerd zelf oplossingen te bedenken. Er is ook een pedagogisch doel aan verbonden: we willen de kinderen begeleiden op de weg naar volwassenheid, waarbinnen het ontwikkelen van de zelfstandigheid een belangrijk onderdeel is.

Begeleiden van actief leren bij kinderen

Dit houdt in: zoveel mogelijk denkactiviteiten bij leerlingen activeren, zodat ze worden geprikkeld zelf oplossingen te bedenken. De leerkracht wordt steeds meer ondersteuner en begeleider van het leerproces bij kinderen.

Resultaten van het onderwijs

Om de kwaliteit van ons onderwijs regelmatig te controleren en te bewaken, hanteren we de volgende middelen:

  • In groep 1-2: BOSOS, een observatiesysteem met daarin alle tussendoelen.
  • In groep 3 t/m 8: ZIEN! een observatiesysteem gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling.

We maken gebruik van landelijk genormeerde toetsen en observatie-instrumenten. Behalve de individuele rapporten van de leerlingen krijgt het kindcentrum ook een totaalscore, waarmee wij onze score kunnen vergelijken met het landelijk gemiddelde. Op basis van deze scores maken we een 'schoolfoto', analyseren we de scores en bepalen we onze schoolstandaarden voor de vakken rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen en onze ambitieniveaus.  

Jaarlijks evalueren we op studiedagen, ook aan de hand van 'de schoolfoto', ons onderwijs om vast te stellen welke maatregelen genomen moeten worden om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Er vinden klassenconsultaties plaats en er worden functioneringsgesprekken met leerkrachten door de directie gevoerd.

Regelmatig vindt er overleg in de vorm van leerling- en groepsbesprekingen plaats om te bespreken welke maatregelen we willen nemen om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Nascholing van directie en leerkrachten blijft wenselijk en wordt gestimuleerd om een goede bijdrage te kunnen leveren aan kwalitatief goed onderwijs.

Behaalde resultaten 

Resultaten kunnen worden beschreven in de vorm van gemiddelden van toetsuitslagen. Dit kunnen Cito-toetsen zijn, maar ook toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Ieder jaar zullen we in de jaarkalender een opgave doen van de uitstroompercentages naar de verschillende vormen van het voortgezet onderwijs.

Inspectie van het basisonderwijs

De inspectie van het basisonderwijs houdt toezicht op het onderwijs. Daarvoor onderhoudt zij contact met het kindcentrum om te controleren of aan de wettelijke voorschriften wordt voldaan.

Voor vragen en/of informatie

Inspectie van het onderwijs
E-mail: info@owinsp.nl
Website: www.onderwijsinspectie.nl
Telefoon (gratis) 0800 - 8051

Laatste nieuws

​​​​​​​Wel of geen middagdutje voor mijn peuter?

Meer

Meer nieuws

Agenda

Inzet marge-uren

02 februari 2021 - 12:00 uur

Voorjaarsvakantie 2021

20 februari 2021

Meer agenda

Agenda

  • 02 februari
  • 20 februari

Onze Facebook pagina

Contact

Kerkstraat 60

2951 GL Alblasserdam

KC T 078-8200033 en
BSO T 078-3030152

info@schalm-alblasserdam.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Missie en visie

Vreedzame school

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

 

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2021 - Kindcentrum De Schalm
Inloggen | Ziber Education - School cms | Ziber - Website software | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud