KwaliteitsontwikkelingHet kwaliteitsbeleidsysteem is ontwikkeld voor alle kindcentra die vallen onder PIT. Er worden steeds plannen uitgezet voor de komende vier jaar op basis van toetsgegevens, inspectierapporten en recente onderzoeken. U kunt dit vinden op www.transparantbeleid.nl. Zorg voor alle leerlingenDe leerkrachten worden ondersteund en begeleid in het geven van de juiste zorg aan de leerlingen van zijn groep door de intern begeleider (IB). Er ligt een beleidsplan zorgverbreding. De leerkrachten bekwamen zich voortdurend in het goed formuleren van hulp aan alle kinderen en noteren dit in een groepsplan om vervolgens dit plan uit te voeren met de kinderen. Aan de volgende aspecten wordt continue aandacht besteed:
Zelfstandig werkenWe hebben hiermee twee aspecten op het oog: doordat kinderen zelfstandig werken, heeft de leerkracht de mogelijkheid kinderen die extra hulp nodig hebben, te begeleiden. De andere kinderen weten wat ze moeten doen, ze kunnen zelfstandig materialen die ze nodig hebben pakken en mogen elkaar helpen om verder te kunnen. Ook worden ze gestimuleerd zelf oplossingen te bedenken. Er is ook een pedagogisch doel aan verbonden: we willen de kinderen begeleiden op de weg naar volwassenheid, waarbinnen het ontwikkelen van de zelfstandigheid een belangrijk onderdeel is. Begeleiden van actief leren bij kinderenDit houdt in: zoveel mogelijk denkactiviteiten bij leerlingen activeren, zodat ze worden geprikkeld zelf oplossingen te bedenken. De leerkracht wordt steeds meer ondersteuner en begeleider van het leerproces bij kinderen. Resultaten van het onderwijsOm de kwaliteit van ons onderwijs regelmatig te controleren en te bewaken, hanteren we de volgende middelen:
We maken gebruik van landelijk genormeerde toetsen en observatie-instrumenten. Behalve de individuele rapporten van de leerlingen krijgt het kindcentrum ook een totaalscore, waarmee wij onze score kunnen vergelijken met het landelijk gemiddelde. Op basis van deze scores maken we een 'schoolfoto', analyseren we de scores en bepalen we onze schoolstandaarden voor de vakken rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen en onze ambitieniveaus. Jaarlijks evalueren we op studiedagen, ook aan de hand van 'de schoolfoto', ons onderwijs om vast te stellen welke maatregelen genomen moeten worden om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Er vinden klassenconsultaties plaats en er worden functioneringsgesprekken met leerkrachten door de directie gevoerd. Regelmatig vindt er overleg in de vorm van leerling- en groepsbesprekingen plaats om te bespreken welke maatregelen we willen nemen om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Nascholing van directie en leerkrachten blijft wenselijk en wordt gestimuleerd om een goede bijdrage te kunnen leveren aan kwalitatief goed onderwijs. Behaalde resultatenResultaten kunnen worden beschreven in de vorm van gemiddelden van toetsuitslagen. Dit kunnen Cito-toetsen zijn, maar ook toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Ieder jaar zullen we in de jaarkalender een opgave doen van de uitstroompercentages naar de verschillende vormen van het voortgezet onderwijs. Inspectie van het basisonderwijsDe inspectie van het basisonderwijs houdt toezicht op het onderwijs. Daarvoor onderhoudt zij contact met het kindcentrum om te controleren of aan de wettelijke voorschriften wordt voldaan. Voor vragen en/of informatie Inspectie van het onderwijs |
Laatste nieuws |
Agenda |