Ons onderwijsOnderwijs in de onderbouw
Na die eerste kennismakingsperiode, zullen wij het volgen in zijn ontwikkeling. Dat die ontwikkeling niet voor alle kinderen hetzelfde is, zal duidelijk zijn. Elk kind kan op zijn niveau starten en wordt begeleid in zijn ontwikkeling.
Werken rondom thema’s Daarom werken wij in de onderbouw rondom thema’s. Binnen een thema vinden wij het belangrijk om met ankers te werken. Een anker is een krachtige aanleiding om kinderen nieuwsgierig en enthousiast te maken. Zo’n anker kan een gebeurtenis binnen of buiten het kindcentrum zijn, een aantrekkelijk prentenboek of een interessant voorwerp dat iemand heeft meegebracht. In de groepen 1-2 wordt vanuit vaste routines over en aan een thema gewerkt. In groep 3 en 4 staat het thema centraal in zoveel mogelijk activiteiten.
Werken met kernactiviteiten
In groep 3 en 4 komen daar de afzonderlijke taal-, lees- en rekenlessen bij.
Onderwijs in de bovenbouwDe bovenbouw bestaat uit de groepen 5 t/m 8. In de hogere groepen verandert het karakter van het onderwijs. Steeds vaker wordt de lesstof aangeboden in gescheiden vakgebieden. Het streven is om verbanden tussen vakgebieden te zoeken en te benutten, zodat de kinderen niet de indruk krijgen dat bijvoorbeeld geschiedenis slechts verhalen over het verleden zijn.
Ontwikkeling
Dag- en weektaken
Actief leren De kinderen gaan zelf op zoek naar informatie, werken samen en zijn betrokken. De leerkracht is bij dit proces de begeleider en motivator. En probeert zo veel mogelijk uit de kinderen te laten komen. De evaluatie van zowel de oplossing, als de manier waarop ze tot de oplossing zijn gekomen, is een heel belangrijk leermoment. |
Agenda |